×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

  .::.   برابر با : Wednesday, 24 June , 2026
پیام نوروزی فانتزی رئیس شورای اسلامی شهر تبریز!؟

پیام نوروزی آقای غلامرضا احمدی، رئیس شورای شهر تبریز، اگرچه با بیانی ادبی به زیبایی‌های نوروز پرداخته و آن را جلوه‌ای از فرهنگ و دیانت ایرانیان دانسته است، اما از برخی نکات اساسی غفلت کرده که جای تأمل دارد.
بی‌توجهی به هم‌زمانی نوروز با رمضان
سال ۱۴۰۴ شاهد تقارن نوروز با ماه مبارک رمضان است؛ ماهی که معنویت در دل‌های مردم شکوفا می‌شود و شب‌های قدر، فرصتی برای بندگی و تزکیه نفس فراهم می‌آورد. با این حال در پیام نوروزی رئیس شورا، هیچ اشاره‌ای به این هم‌زمانی مبارک نشده است. گویی نوروز امسال در خلأ زمانی رخ داده و از این فضای معنوی بی‌بهره مانده است.
نادیده گرفتن شعار سال و خط‌مشی رهبر انقلاب
نامگذاری سال توسط رهبر انقلاب، چراغ راهی برای حرکت اقتصادی و فرهنگی کشور است، اما در این پیام، کوچک‌ترین اشاره‌ای به شعار سال ۱۴۰۳ نشده است. این در حالی است که بسیاری از مسؤولان کشوری و استانی در پیام‌های خود به این موضوع پرداخته و آن را محور برنامه‌های آینده خود قرار داده‌اند. آیا شورای شهر تبریز برنامه‌ای برای همراهی با این رویکرد کلان ندارد؟
فراموشی خانواده‌های شهدا و ایثارگران
تبریز، شهر سرداران، قهرمانان و ایثارگرانی است که در مسیر انقلاب و دفاع مقدس نقش تاریخی داشته‌اند. جای بسی تعجب است که در پیام نوروزی رئیس شورا، حتی یک جمله به یاد شهدا و خانواده‌های معزز آن‌ها اختصاص نیافته است. نوروز، فصل تجدید دیدارهاست، اما در این پیام، دیداری حتی در کلمات با این عزیزان صورت نگرفته است.
بی‌توجهی به زحمت‌کشان شهرداری
نوروز که می‌آید، خیابان‌های شهر تمیزتر از همیشه است، گل‌ها در جای خود نشسته‌اند و شهر آماده پذیرایی از بهار و مسافران نوروزی می‌شود. اما آیا کسی جز پاکبانان و کارکنان شهرداری این زحمات را به دوش می‌کشند؟ بااین‌حال، در پیام رئیس شورای شهر، حتی یک کلمه تقدیر از این زحمتکشان وجود ندارد. آیا این کمترین حق آن‌ها نبود
ای کاش مدیران و مسؤولان در تنظیم پیام هایشان در مناسبت های مختلف ملی و مذهبی سال با مطالعه اقدام به صدور پیام نمایند.
متن کامل پیام ریاست شورای اسلامی شهر تبریز بدین شرح است.

نوروز نمونه‌ای شکوهمند از فرهنگ و ادب سرزمینی است که در طول هزاران سال به واسطه همدلی تمام اقوام حاضر در آن شکل گرفته و زیباتر آن جایی است که پس از قبول اسلام توسط مردمان این کهن دیار، حکم نبوی تثبیت‌گر این رسم دیرین بوده و امروز لحظه تحویل سال ایرانیان به دعایی شریف است:

“یا مقلب‌القلوب والابصار یا مدبر اللیل والنهار یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال”

و از این روست که باید نوروز را از دیگر مناسبت‌های تقویمی و سالانه مجزا دانست و آن را جلوه‌گاه قرابت و عبودیت انسان با خالق یکتا نام نهاد. اندیشیدن در دگرگونی زمین، آغاز بهار و پایان دلمردگی طبیعت راهی جز سجده بر درگاه ایزد منان پیش پای انسان نمی گذارد.
شکرگذار پروردگار منانیم که فرصت درک بهار طبیعت را برای ما فراهم کرد تا بتوانیم بار دیگر در فصل و سالی نو خدمتگذار مردم شریف تبریز باشیم.
اینک بر خود وظیفه می‌دانم آغاز سال جدید را خدمت مردمان بافرهنگ، تاریخ‌ساز، زمان‌شناس و دیندار تبریز همیشه سرافراز تبریک و تهنیت عرض نموده و از درگاه پروردگار آرزوی سالی توام با آبادانی و نشاط برای این خطه و مردمانش مسألت نمایم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.