محمدحسین حسنزاده سرپرست حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در دیدارهای جداگانهای که با امام جمعه، فرماندار، رئیس دادگستری، دادستان و شهردار شهرستان ورزقان انجام داد، تأکید کرد: هر توسعهای باید با رعایت زیرساختهای محیط زیست همراه باشد.
محمدحسین حسنزاده، سرپرست حفاظت محیط زیست استان، در این دیدارها پس از شنیدن چالشهای زیستمحیطی در ورزقان، گفت: آلایندگیهای اساسی ناشی از فعالیتهای معدن مس سونگون و حساسیت محیط زیست استان نسبت به فعالیتهای اکتشافی معادن در این منطقه، لزوم رعایت زیرساختهای زیستمحیطی را بیش از پیش ضروری میسازد. از این رو، این معدن باید نسبت به انجام مسئولیتهای اجتماعی خود در زمینه محیط زیست، اقدامات جدی را آغاز کند.
وی با اشاره به وظایف نظارتی حفاظت محیط زیست، نبود تصفیهخانه در شهرستان ورزقان و لزوم جانمایی مناسب برای سایت زباله این شهرستان را مورد تأکید قرار داد و گفت: با توجه به غنای طبیعی این منطقه، ایجاد تصفیهخانه فاضلاب شهری برای جلوگیری از آلودگی آبهای زیرزمینی ضروری است. همچنین، در سال جدید باید اقدامات لازم برای هدایت و کنترل شیرابهها و مدیریت پسماند صورت گیرد.
حسنزاده با اشاره به اهمیت سلامت مردم و گونههای گیاهی و جانوری این منطقه، خواستار همکاری سازمانهای مردمنهاد محیط زیستی و جوامع محلی ورزقان در راستای جلوگیری از شکارهای غیرمجاز و پیگیری اجرای ملزومات زیستمحیطی در فعالیتهای معدنی با رعایت اصول محیط زیستی شد.
حجتالاسلام والمسلمین فضلی، امام جمعه شهرستان ورزقان، در این دیدار با اشاره به اهمیت مباحث محیط زیستی، مشکلات عمده این شهرستان را آلایندگیهای ایجادشده از سوی مجتمع مس سونگون و همچنین تداوم اکتشافات چهار معدن دیگر در این منطقه عنوان کرد.
وی خواستار افزایش دقت در ارزیابیهای زیستمحیطی بهمنظور رعایت حقوق محیط زیستی مردم شد.
https://azartashonline.ir/?p=17629