یعقوب هوشیار امروز در دیدار با سرکنسول ایران در نخجوان در سالن شهرداری تبریز با اشاره به اهمیت دیپلماسی شهری، بر ضرورت افزایش نقش شهرداریها در تعاملات بینالمللی تأکید کرد و اظهار داشت: مدیریت شهری یک نهاد عمومی و غیردولتی است که میتواند مستقل از محدودیتهای تحریمی، زمینهساز ارتباطات سازنده در حوزههای اقتصادی و فرهنگی باشد.
وی افزود: در بسیاری از کشورها شهرداریها بهطور مستقل در دیپلماسی شهری ایفای نقش میکنند. این الگو میتواند در ایران نیز توسعه یابد.
هوشیار با اشاره به جایگاه راهبردی تبریز در اقتصاد کشور متذکر شد: تبریز بهعنوان یک مرکز اقتصادی و ترانزیتی، ظرفیتهای بالقوهای برای توسعه همکاریهای بینالمللی دارد. این شهر در طول تاریخ، نقش کلیدی در مبادلات تجاری و اقتصادی کشور ایفا کرده و بهواسطه موقعیت جغرافیایی خود، میتواند به یکی از قطبهای اصلی تجارت منطقهای تبدیل شود.
شهردار تبریز با استقبال از پیشنهاد توسعه همکاریهای دوجانبه، از برنامهریزی برای سفر به نخجوان در آیندهای نزدیک خبر داد و افزود: نخجوان از نظر فرهنگی، مذهبی و قومی قرابت زیادی با تبریز دارد و این اشتراکات میتواند زمینهساز تعاملات سازنده در حوزههای مختلف باشد و توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی بین دو شهر میتواند به تحکیم روابط منطقهای و تقویت زیرساختهای همکاری بینالمللی منجر شود.
وی همچنین بر لزوم بهرهگیری از ظرفیتهای فرهنگی و گردشگری در تعاملات دو جانبه تأکید کرد و با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی تبریز در تهران یادآور شد: این قبیل رویدادها باید در سطح بینالمللی گسترش یابد تا هویت فرهنگی و تاریخی تبریز بهدرستی معرفی شود.
در پایان این دیدار، سرکنسول ایران در نخجوان از شهردار تبریز برای سفر به این منطقه دعوت کرد و بر ضرورت برنامهریزی مشترک برای توسعه همکاریهای دوجانبه تأکید شد.
شهردار تبریز نیز ضمن استقبال از این دعوت، بر آمادگی شهرداری برای گسترش تعاملات در حوزههای شهری، اقتصادی و فرهنگی تأکید کرد.
#تبریز
https://azartashonline.ir/?p=17535