هیات وزیران در 19 دی ماه سال جاری «آیین نامه اجرایی بند (3) تبصره (7) ماده واحد قانون بودجه سال 1402 کل کشور» را تصویب کرد.
در راستای اجرای مصوبه دی ماه سال جاری هیات وزیران، امکان ثبتسفارش خودروهای وارد شده به مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی پیش از تاریخ این مصوبه 19 دی ماه 1402 به سرزمین اصلی در سامانه جامع تجارت فراهم شده است.
در تصویب نامه هیات وزیران آمده است:
ماده 1 – خودروهایی که تا پیش از ابلاغ این آیین نامه مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی هستند، مشروط به پرداخت کلیه عوارض و بدهی های مربوط و حقوق ورودی (مشتمل بر حقوق گمرکی و سود بازرگانی مصوب) و دارا بودن معاینه فنی متصل به سامانه سیمفا، با رعایت قوانین، مجاز به پلاک گذاری، ملی و واردات به سرزمین اصلی می باشند.
خودروهای مستثنی شده، از حکم بند (1) تفاهمنامه مشترک شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی و گمرک جمهوری اسلامی ایران به شماره 1430. 10. 14022 مورخ 1400.3.10 مشمول حکم این ماده نمی باشد.
ماده 2 – مبنای تعیین ارزش خودرو حقوق ورودی براساس تبصره (6) اصلاحی ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین آلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها موضوع ماده (12) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1402 می باشد.
ماده 3- پلاک گذاری ملی و واردات خودرو موضوع این تصویب نامه به سرزمین اصلی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی منوط به اخذ تاییدیه آلایندگی، ایمنی و خدمات پس از فروش از سازمان های حفظ محیط زیست و ملی استاندارد ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت و رعایت ماده (10) قانون ساماندهی صنعت خودرو و با ثبت سفارش و یا ثبت آماری بلامانع است.
https://azartashonline.ir/?p=12053