×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

  .::.   برابر با : Friday, 26 June , 2026
کار فرهنگی دوره اسارت، الگویی برای همه ادوار است

غلامرصا احمدی، آزاده سرافراز سالهای حماسه و دفاع، کار فرهنگی در دوران اسارت را الگویی ماندگار و ارزشمند برای استمرار آن در همه ادوار و زمان ها معرفی نمود.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تبریز، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز که در نشست صمیمی معاونین و مدیران سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز به بهانه سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی سخن می گفت، با اشاره به برخی از خاطرات خود اظهار داشت: این دوره برای همه ما که روزگار تلخ و در عین شیرین اسارت را چشیدیم، افقی درخشان را ترسیم نموده است که توانسته ایم به مدد آن، زمینه را برای استمرار بسیاری از فعالیت ها، فراهم نمائیم.

غلامرضا احمدی افزود: یکی از مهمترین موضوعاتی که در این دوره به لحاظ فرهنگی رشد کرد و همواره به عنوان یک الگوی رفتاری میان همه ما مرتبط بود، موضوع ایثار بود که به بهترین شکل ممکن، رواج داشت و تصاویری با شکوه از خود برجای گذاشت.

احمدی ادامه داد: من و همرزمان و هم محله‌ای ها سال ۵۹ آموزش دیدیم و بعد از بیش از یک‌سال اصرار، به منطقه اعزام شدم، در نهایت در نوروز سال ۶۱ در مرحله سوم بیت المقدس در محاصره خرمشهر، در نزدیکی مرز بصره به اسارت نیروهای بعثی در آمدم.

وی ادامه داد: اولین مواجهه من با اسارت، با سلیی محکمی آغاز شد که در پاسخ به سوال اینکه “شما توسط چه کسانی دستگیر شدید؟” گفته بودم: “توسط مزدوران بعثی!”

احمدی افزود: این مواجهه با اسارت، آشنایی با جمعی از هموطنان و هم میهنان که هر یک دریایی از معرفت و ایثار بودند که بسیاری از آنها تصاویری فراموش نشدنی در ذهن من ایجاد کرده اند.

این آزاده سرافراز سالهای حماسه و دفاع خاطر نشان کرد: یکی از گمنام‌ترین این افراد، محمدعلی ملتجایی است که به رغم جراحت های فراوانی که داشتند، برای من و بسیاری از اسیران، مصداق بارز ایثار و از خود گذشتگی بود و توانست تصویری بارز از این خصیصه در ذهن ما ایجاد کند.

وی ادامه داد: متاسفانه آنطور که باید، کار فرهنگی کافی و کارا در تدوین خاطرات این بزرگواران انجام نشده است و در خصوص این چهره نیز ضرورت دارد مورد توجه و دقت بیشتری قرار گیرد.

وی اظهار داشت: او خودش را وقف همه اسرا می کرد و ما همواره شرمسار منش ایشان بودیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر تبریز افزود: البته خاطرات دوران اسارت هر یک در مقاطع مختلف قابل بحث و بازگویی و تجربه گرفتن است.

وی ادامه داد: فی المثل، در حوزه هایی چون محرم در اسارت، رمضان در اسارت، دهه فجر در اسارت، تئاتر در اسارت، فستیوال های ورزشی در اسارت و … همگی باخلاقیت غیرقابل تکرار و وصف ناپذیر اسرا، طراحی و برنامه ریزی میشد و ما دوران اسارت را برای خودمان دورانی پر از خاطرات فراوان می کردیم.

احمدی یاد آور شد: مسابقات ورزشی آن دوران با همه محدودیت هایی که داشت یکی از بهترین برنامه ها و تجربه ها شد و بسیاری با آن خاطره ها ساختند و استعداهای ورزشی بسیاری کشف شد.

این آزاده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه یکی از اسوه های اخلاقی همه ما اسرا، مرحوم ابوترابی بود افزود: ایشان با روحیه بی مانندی که داشتند همه ما را به سمت الگوهای خوب سوق دادند و باعث شدند که مکارم اخلاقی رشد کرده و به مصداق آیه شریفه “در خوبی ها از همدیگر سبقت بگیرید”، ما نیز به این سمت متمایل شدیم و کوشیدیم که بهتر از دوستانمان باشیم.

وی افزود: این سبقت گرفتن ها در کنار تهذیب نفس به صمیمیت بیشتر بین ما تبدیل می‌شد و برای ما پرخاطره بود.

حاج غلامرضا احمدی عنوان کرد: پوشش دادن همدیگر از “کتک های گروهی” که در عین دردناک بودن، بازگویی اش یک طنز تمام عیار بود و ما را برای آسیب دیدن افراد کم سن و سال تر، تشویق می کرد.

وی افزود: خاطرات آن دوران برای همه روزهای پیش روی ما درسی هایی قابل توجهند که اگر به آن توجه می کردیم، می توانستیم بسیاری از گره های پیش روی بسیاری از حوزه ها را باز کینم.

احمدی افزود: من بعد از صدور قطعنامه جنگ تحمیلی آزاد شدم که بازخوانی خاطرات ما از واکنش مان در برابر شنیدن خبر پذیرش قطنامه خود حدیثی مبسوط است.

وی افزود: من در اولین مراجعتم به تبریز در سال ۱۳۶۹، که با استقبال گسترده و قابل توجه مردم همراه بود به گلزار شهدا رفتم و با بسیاری از دوستانم که به شهادت رسیده بودند، خلوت کردم.

وی ادامه داد: مهر گسترده مردم درباره همه آزادگان، همه ما را شرمسار کرد و ما همواره مدیون آن محبتی هستیم که بعد از بازگشت به میهن آن را تجربه کردیم.

وی خاطر نشان کرد: من لازم می دانم به نوبه خودم، قدردان و مدیون همه آن محبت ها باشم و دست تک تک ایشان را ببوسم.

این نشست صمیمی با پرسش و پاسخ همکاران سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز با رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر در خصوص خاطرات مختلف از خاطرات ایشان و نیز رویدادهای مختلف همراه شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.