محبوب عبدالهپور، مدیرعامل سازمان مهندسی و شبکه حمل و ترافیک شهرداری تبریز در نشست پیوستن به پویش ملی ایمنی و سلامت سفر با شعار «نه بهتصادف» اظهار کرد: شهرداری تبریز در حوزه هوشمندسازی طی سال جاری اقدامات متعددی از افزایش دوربینهای ترافیکی تا آموزشهای شهروندی گستردهای انجام داده است.
وی بر ضرورت نگاه واقعبینانه و علمی به حوزه حملونقل و ترافیک تأکید کرد و گفت: از ۲۴ دستگاه اجرایی دخیل در این حوزه، تنها شهرداری تبریز و پلیس راهور بهصورت فعال در میدان هستند و عدم همکاری سایر دستگاهها، باعث بروز نواقص بسیاری شده است.
عبداللهپور با اشاره به اهمیت برنامهریزی اصولی در مدیریت شهری، افزود: در کشورهای توسعهیافته، مطالعات حملونقل و ترافیک اساس و پایه توسعه شهری است. بهعنوانمثال، پلاک خودرو در قبال ارائه سند مالکیت پارکینگ مشخصی تعریف میشود، اما در کشور ما قسمتی از شبکه به عنوان پارکینگ مورداستفاده قرار میگیرد که این موضوع مشکلات زیادی در حوزه ترافیک ایجاد کرده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حملونقل شهرداری تبریز همچنین بر ضرورت آموزش فرهنگ ترافیکی در مدارس و اصلاح قوانین تأکید کرد و متذکر شد: زمانی که درس ترافیک و ایمنی در مدارس نهادینه شود و قوانین بهدرستی تدوین و همه دستگاههای اجرایی پایکار باشند شاهد روان و ایمن و پاک بودن ترافیک خواهیم بود.
وی با اشاره به هزینههای بالای تصادفات رانندگی بیان داشت: باید بدانیم هر حادثه فوتی حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل میکند و تبعات روحی، روانی و خانوادگی این حوادث قابلارزیابی مالی نیست.
عبداللهپور با بیان اینکه تامین ایمنی در کنار روان بودن ترافیک یکی از موضوعات مهم این حوزه است، یادآور شد: شهر تبریز حدود ۱۵۰ کیلومتر شبکه اصلی ترددی دارد که تطبق آمار آبان سال گذشته، ۱.۹ ترافیک سنگین و ۲۳ درصد نیز ترافیک نیمه سنگین در شبکه وجود داشت این درحالی است که در اسفند سال جاری این ارقام به ترتیب به ۱.۲ درصد و ۱۲ درصد کاهش یافته است.
مدیرعامل سازمان مهندسی و شبکه حمل و ترافیک شهرداری از همکاری شهرداری در تشکیل پلیس بزرگراه در پاسداران به جهت کاهش تصادفات در ایام نوروز خبر داد و خاطرنشان کرد: از شهروندان و تمام هموطنان با سرعت مطمن و رعایت قوانین رانندگی به پویش “نه به تصادف” ملحق شوند.
https://azartashonline.ir/?p=17578