اسفندیار صادقی امروز در اجلاس مشترک شورای معاونان و مدیران و روسای نواحی و مناطق استان در آموزش و پرورش استان با تبریک هفته امور تربیتی و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهیدان رجایی و باهنر، با ارائه مطالبی در خصوص پوشش تحصیلی، اظهار کرد: ضرورت دارد تا به پوشش تحصیلی در مقطع ابتدایی توجه شود تا کسی خارج از چرخه آموزش باز نماند و خود روسا و مدیران باید به این موضوع ورود کرده و تک به تک بازماندگان را شناسایی و وضعیتشان را احصا کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه به خلاقیت بها دهیم، گفت: برنامههای برگزار شده در راستای ایجاد خلاقیت در بین معلمان و دانشآموزان باشد؛ چرا که خلاقیت موجب پویایی سیستم میگردد.
وی با ارائه پیشنهاداتی در زمینه امور رفاهی، اظهار کرد: جهت ایجاد روحیه و انگیزه در بین همکاران، در حوزه رفاهی تعاونیهای خرد مانند تعاونی مسکن راهاندازی کنید و حرکت از کمیگرایی به کیفیگرایی را مورد توجه قرار دهید.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش با تاکید بر لزوم همسویی خانه و مدرسه، گفت: امروز فاصلهای بین این دو نهاد مهم افتاده و مسائلی پیش آمده که با تقویت ارتباط بین این دو برطرف میشوند.
وی در ادامه، تدبیر و دوراندیشی در تصمیمات، عدم شتابزدگی، برنامه داشتن برای تمام امور برنامه را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: نداشتن برنامه بهترین برنامهریزی برای شکست است و تصمیمگیری با عقلانیت میتواند موج آفرین باشد.
وی در ادامه توصیههایش به مدیران و روسای نواحی و مناطق آموزش و پرورش استان با تاکید بر لزوم تقویت نگرش سیستمی و همه جا نگری، متذکر شد: سیاسی بازی و سیاسی کاری در آموزش و پرورش مردود است. کار ما آموزش و پرورش بوده و تفکرات و گرایشهای سیاسی جایی در این دستگاه ندارد.
صادقی، افزایش انگیزه تدریس در معلمان و انگیزه تحصیل و پژوهش در دانشآموزان و افزایش انگیزه مشارکت در اولیا را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: باید کاری کنیم تا معلم و دانشآموز راغب به حضور در مدرسه باشد.
صادقی با بیان اینکه تمرکز روی مدیریت جهادی باشد، ارتباط مستمر و تنگاتنگ با خیران، توجه ویژه به هنرستانها و استفاده از مشوقهای اثربخشی در تشویق همکاران را مورد اشاره قرار داد و متذکر شد: به دنبال بهانهای برای تشویق باشیم، نه تنبیه.
وی با توصیه به تعهد در عمل، تحول در آموزش و تنوع در پرورش بر لزوم جدی گرفتن فعالیتهای پرورشی و فعال نمودن مشاورهها جهت انجام کار فرهنگی تاکید نمود و افزود: برای حرکت، منتظر بخشنامه بودجه و بازرس نباشیم. هنر در مدیریت جهادی و کار خالصانه است.
وی ادامه داد: از راههای میانبر برای انجام امور استفاده کنیم. راههای میانبر بسیاری از گرهها را باز میکند. هنر مدیریت این است که از هیچ چیز، همه چیز بسازیم. آموزش پویا و اثر بخش میتواند کشوری پویا و اثربخش و مد نظر مقام معظم رهبری ایجاد نماید.
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با تاکید بر لزوم تکریم معلمان و همکاران فرهنگی شاغل در سایر بخشها متذکر شد: در آموزش و پرورش، هدف خدمت به دانشآموزان و اولیا بوده و پشت میزنشینان در بخشهای اداری با سایرین تفاوتی نداشته و همگی فرهنگی و معلم هستیم. جایگاه آموزش و پرورش، رفیع بوده و با سایر ادارات تفاوت دارد؛ از این رو سعی کنیم، جایگاه واقعی آموزش و پرورش را حفظ نموده و به استقلال و اقتدار آموزش و پرورش بها دهیم.
وی، تعامل بین بخشی و بین دستگاهی را مورد تاکید قرار داد و افزود: دانشآموزان، امانتی در دست ما هستند و خانوادهها معلمان را امینترین فرد دانسته و فرزندانشان را به دست ما سپردهاند. به دنبال امنیت فرهنگی، نه فرهنگ امنیتی باشیم تا معلمان و دانشآموزان در مدارس احساس آسودگی و امنیت خاطر کنند.
وی ادامه داد: برای مچگیری نیامدهایم؛ بلکه برای کمک کردن آمدهایم. باید با میانهروی با همکاران برخورد کرده و به دیده اغماض به آنان نگاه نکنیم. ضرورت دارد از کف کلاس باخبر باشیم و برای دانشآموزان برنامهریزی و نسبت به آینده دانشآموزان احساس مسئولیت کنیم و نسبت به طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان) عنایت داشته باشیم.
صادقی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم ترویج اخلاق، متذکر شد: باید شعار اخلاق سر ندهیم، بلکه عمل اخلاقگرایانه داشته باشیم. به اخلاقمداری بها دهیم؛ کسی از اخلاق مدار بودن متضرر نشده است و اخلاقمداری را در رفتار با همکاران رعایت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: جلب رضایتمندی همکاران چندان سخت نبوده و خط قرمز ما تکریم همکاران است. اجرای قانون و فصل الخطاب بودن قانون را مورد توجه کنیم و سرلوحه تمام امور قرار دهیم.
صادقی با بیان اینکه معلم، عنصر کلیدی آموزش و پرورش است، اظهار کرد: توجه ویژه به معلمان کشور و تحول مورد تاکید و مد نظر رهبر و وزیر محترم بوده و باید به جایگاه معلمان ارزش قائل شویم و آنان را از خدمت باز نگذاریم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: تلاشها بر این است که تا آموزش و پرورش در خصوص نحوه فعالیت مدارس در روزهای آلوده و سرد، تصمیم گیرنده باشد و تعطیلیها به حداقل برسد.
وی در ادامه با اشاره به استفاده از تجارب مدیران ادواری آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، توصیه کرد تا این مهم مورد توجه دیگر روسا و مدیران نیز قرار گیرد.
توجه به امر آموزش و نمرات نهایی، فعال نمودن گروههای آموزشی، توجه به شاخصهای ابلاغی، نهصت مدرسهسازی مورد تاکید ریاست جمهوری، تهیه شناسنامه مدارس سنگی و کانکسی، انتقال موارد مطرح شده در جلسات تا سطح مدارس، جدی گرفتن سنجش نوآموزان، بهرهمندی از خیران در تجهیز و نوسازی مدارس نیز از دیگر موارد مورد تاکید مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی بود.
گزارش فارس حاکی است، یکی از مهمترین چالشهای این روزها در آذربایجان شرقی، تناقض میان اظهارات مقامات مختلف بود.
معاون استاندار اعلام کرده بود، فعالیت مدارس و مراکز آموزش عالی در روز چهارشنبه 8 اسفند به صورت حضوری برگزار خواهد شد، اما در عین حال برخی روابط عمومیهای آموزش و پرورش، به دلیل سرمای شدید و یخبندان، اعلام کردند که کلاسها به صورت غیرحضوری برگزار خواهند شد.
این تناقض میتواند نشاندهنده عدم هماهنگی میان مقامات و نهادهای مختلف باشد که در نتیجه آن سردرگمی برای خانوادهها و دانشآموزان ایجاد میشود.
https://azartashonline.ir/?p=17474